Arkisto

Play Fair – Reilu peli ei koske urheiluvaatteiden tekijöitä

 

Lontoon kesäolympialaisten kisatuotteita ja olympialaisten nimissä myytäviä vaatteita valmistetaan epäeettisissä olosuhteissa. Tiedot selviävät kisatuotteiden eettisyyttä selvittäneestä Play fair -kampanjan tuoreesta raportista. 2011-vuoden lopulla Play Fair -kampanjan toimeksiannosta tehdyssä tutkimuksessa haastateltiin työntekijöitä kymmenessä tehtaassa Sri Lankassa, Kiinassa ja Filippiineillä.

Kisatuotteita valmistavissa tehtaissa työpäivät venyvät säännöllisesti yli 12-tuntisiksi, työtä on tehtävä nälkäpalkalla, työntekijöiden järjestäytymisvapautta rajoitetaan sekä vähimmäistyöoloja koskevia määräyksiä sekä kansainvälisiä sopimuksia rikotaan.

Play Fair -kampanjan nettisivulla voit kirjoittaa vetoomuksen vaatealan yrityksille, jotta he ottaisivat vastuuta työntekijöiden hyväksikäytön lopettamiseksi ja ihmisoikeuksien toteutumisen takaamiseksi.

 

Aiheesta kirjoittaa myös SASK.

 

 

Vetoa vaateteollisuuden työolojen parantamiseksi!


Vaatteiden matka puuvillapelloilta vaatekauppoihin on pitkä ja mutkikas. Kovimman hinnan vaatteista maksavat tänä päivänä vaatteiden tekijät: ylipitkät työpäivät, nälkäpalkat ja hengenvaaralliset työolot ovat vaateteollisuudessa arkipäivää. Lähetä vetoomuskortti lempivaatteittesi valmistajalle ja vaikuta!


Nyt voit lähettää Puhtaat vaatteet -vetoomuskortteja valitsemillesi vaatealan yrityksille. Riittää, että valitset Facebook-sovelluksessa yrityksen, johon haluat vedota. Oikea pahvinen postikortti omalla viestilläsi lähtee yrityksen yhteiskuntavastaavalle.

Vetoomuskortilla ilmaiset huolesi huonoista työoloista, liian alhaisista palkoista ja ihmisoikeusrikkomuksista. Samalla kannustat yrityksiä avoimempaan ja läpinäkyvämpään toimintaan ja kerrot asiakkaiden arvostavan sitä, että vaatteet ovat valmistettu turvallisissa, ihmisarvoisissa oloissa ja työntekijöiden oikeuksia kunnioittaen.

Kortissa on valmiina teksti, jossa tiedustellaan työntekijöiden palkoista ja järjestäytymisoikeudesta sekä tuotantoketjun läpinäkyvyydestä. Korttiin voi lisätä myös omat terveisensä.

Vetoomuskorttiin pääset Facebook-sivuilla. Linkki toimii, kun olet valmiiksi kirjautuneena Facebookiin. Kortin lähettäminen on helppoa ja ilmaista. Kirjoitat valitsemasi yrityksen tiedot vastaanottajakenttiin. Lisäät kortin viestikenttään sähköpostiosoitteesi yrityksen yhteydenottoa varten sekä mahdollisen oman viestisi. Kun kortti on valmis, klikkaa lähetä painiketta. Postimaksu on maksettu puolestasi. Oikea kortti kolahtaa yrityksen postiluukusta viikon kuluessa.

Korttien lähettäminen vaatii, että olet kirjautuneena Facebookiin. Lisäohjeita löydät täältä. Jaossa on myös perinteisiä postikortteja. Niitä voi tilata Eetin toimistolta: lotta(at)eetti.fi

Tappava trendi - hiekkapuhallus historiaan

 

Vuonna 2011 Puhtaat vaatteet -kampanja vaati maailmanlaajuista kieltoa farkkujen hiekkapuhallukselle. Työntekijöiden oikeuksia ajavien järjestöjen mukaan joka vuosi kymmenet tuhannet farkkuteollisuuden työntekijät altistuvat hengenvaaralliselle työmenetelmälle - muotivillityksen vuoksi.
 

Hiekkapuhallus on farkkujen viimeistelyä, jota tehdään, jotta vaate saataisiin näyttämään muodikkaasti haalistuneelta, kuluneelta tai valkaistulta. Kuluneennäköiset farkut ovat kannattavaa liiketoimintaa, sillä vähittäiskaupassa hiekkapuhalletuista farkuista saa huomattavasti paremman hinnan kuin tavallisista farkuista.

Trendin todelliset kustannukset ovat kuitenkin piilossa: hiekkapuhallustyöntekijät sairastuvat akuuttiin kivipölykeuhkosairauteen niissä maissa, joissa suurin osa vaatteistamme valmistetaan, kuten Bangladeshissa, Egyptissä, Kiinassa, Turkissa, Brasiliassa ja Meksikossa. Tautiin ei ole parannuskeinoa.

Farkkujen hiekkapuhallusta tehdään yleisimmin pienissä ja tuntemattomissa alihankintaverstaissa, työsuojeluvalvonnan ulkopuolella. Tämän vuoksi suuretkaan farkkutuottajat eivät pysty varmuudella takaamaan, millaisella tekniikalla ja millaisin suojavarustein heidän farkkujensa viimeistelytyö on lopulta tehty. 
 
Katso video Farkkujen hiekapuhallus on tappava trendi  turkkilaisten hiekkapuhaltajien taistelusta tappajafarkkuja vastaan.

Tutustu Finnwatchin 7.12.2011 julkistettuun raporttiin Suomessa myytävien farkkujen hiekkapuhalluksesta: Hengenvaarallinen muotioikku – Suomessa myytävien farkkujen hiekkapuhallus

Puhtaat vaatteet -kampanja lähetti yrityksille joulukorttien sijaan farkkukortteja 20.12.2011

Farkkubrändien "Hyvät, pahat ja rumat"
-listaus

Lue lisää tappajafarkuista

 

Reilulle kansanedustajalle, eettisin terveisin


Reiluille kansanedustajille lähetettiin loppuvuodesta 2011 kirje, jossa heitä kiitettiin siitä, että he ovat ilmoittaneet kannattavansa eettisiä pelisääntöjä julkisiin hankintoihin ja kertoneet olevansa mukana edistämässä rajat ylittävää reiluutta.

Reiluille kansanedustajille annettiin myös vinkki, että Reiluna kansanedustajana he voivat olla  edistämässä vastuullisuutta vaikuttamalla Kestävän kulutuksen ja tuotannon ohjelman (KULTU) uudistamiseen. Aiemmassa KULTU-ohjelmassa huomio keskittyi ekologiseen kestävyyteen. Kuitenkin olisi tärkeä varmistaa, että myös sosiaalisen kestävyyden näkökulma otettaisiin huomioon KULTU-ohjelman uudistuksen valmistelussa.

Valtioneuvoston keväällä 2011 antamassa periaatepäätöksessä yhteiskunta- ja yritysvastuusta sitouduttiin jo yhteiskunta- ja yritysvastuun edistämiseen laajasti eri sektoreilla ja vastuullisuuden huomioon ottamiseen valtion omassa toiminnassa. Valtioneuvosto linjasi kehittävänsä julkisiin hankintoihin liittyvää sosiaalisten näkökohtien ohjeistoa. Sitoutuminen sosiaalisen vastuullisuuden edistämiseen tulisikin huomioida myös uusien ohjelmien valmistelussa.

Kova totuus pehmeästä paketista
 

Jouluterveisiä vaateyrityksille kertyi mukavasti vielä viimeisinä päivinä ennen jouluaattoa 2010. Kiitokset kaikille allekirjoittaneille! 

Yrityksille (Kesko, SOK, Stockmann, Veljekset Halonen, L-Fashion Group) osoitettuja allekirjoituksia kertyi lähes kolme ja puoli sataa kullekin. Toimitamme allekirjoitukset ja terveiset eteenpäin yritysten yhteiskuntavastuujohtajille.

Lisäksi syksyn aikana jaettiin ympäri Suomea noin 5000 kappaletta jouluteemaisia Puhtaat vaatteet -kortteja, joita ihmiset ovat antaneet vaatekauppoihin osoittaakseen huolensa huonoista työoloista, liian matalista palkoista ja ihmisoikeusrikkomuksista.

Kansainvälisen Clean Clothes -verkoston sivuilla on edelleen allekirjoitettavissa englanninkielinen vetoomus farkkujen hiekkapuhalluksen maailmanlaajuisen kiellon puolesta. Vetoomuksessa vaaditaan merkkiyhtiöitä ja hallituksia kieltämään hiekkapuhalluksen käytön sekä varmistamaan hoidon ja korvaukset kivipölykeuhkotautiin eli silikoosiin sairastuneille.

 

BCWS:n järjestämä mielenosoitus äitienpäivänä 2010

Bangladesh

Bangladesh on viimein päättänyt nostaa tekstiilityöläisten minimipalkkoja viikkoja kestäneiden mielenosoitusten jälkeen. Maan hallitus on päättänyt, että ensi marraskuusta lähtien tekstiilityöläisen minimikuukausipalkka on 3000 takaa eli noin 34 euroa. Tällä hetkellä bangladeshilaisen tekstiilityöläisen minimipalkka on 1662 takaa eli noin 19 euroa. Useat länsimaiset vaatevalmistajat, kuten H&M, Zara, Wal-Mart ja Marks & Spencer teettävät tavaraa Bangladeshissa edullisten tuotantokustannusten vuoksi.

Käytännössa maan tuhansissa tehtaissa työskentelevät 3,5 miljoonaa tekstiilityöläistä jäävät palkoillaan selvästi köyhyysrajan alapuolelle, eikä korotusta pidetä riittävänä. Alan ammattiyhdistykset ovat vaatineet minimipalkan nostamista 5000 takaan eli noin 56 euroon. Tekstiilityöläiset ovatkin palanneet kaduille osoittamaan mieltään. Pääkaupunki Dhakan kaduilla on muun muassa poltettu renkaita ja huonekaluja. Poliisi on käyttänyt kyynelkaasua mielenosoittajien hillitsemiseen. 

Hallitus yrittää hiljentää työntekijöiden edustajia. Esimerkiksi kansainvälisesti tunnetun paikallisen työntekijöiden oikeuksia ajavan järjestön BCWS:n (Bangladesh Center for Workers Solidarity) aktiiveja on pahoinpidelty vankilassa, ja hallitus on perunut järjestön laillisen statuksen kansalaisjärjestönä.

Lue tapauksesta lisää ja osoita tukesi BCWS:n työntekijöille allekirjoittamalla Clean clothes -verkoston vetoomuksen Bangladeshin hallitukselle!

 

Triumph

Oletko suurkaupunkilainen minimalisti, moderni romantikko vai femme fatale? Näin kysyy alusasuvaatevalmistaja Triumph tämän kevään nettikampanjassaan.

Suurkaupunkilaisesta minimalismista voisi osata kertoa joku niistä Triumphin 3660 työntekijästä, jotka irtisanottiin vuodenvaihteessa Thaimaassa ja Filippiineillä. Irtisanomisten kohteiksi joutuneissa tehtaissa on ollut vahvaa ammattiyhdistystoimintaa eikä Triumph ole suostunut neuvottelemaan työntekijöiden kanssa.

300 työntekijää on protestoinut Triumphin irtisanomisia vastaan filippiiniläisellä tehtaalla kesästä 2009 lähtien. Irtisanomisten kohteiksi joutuneissa tehtaissa on ollut vahvaa ammattiyhdistystoimintaa eikä Triumph ole suostunut neuvottelemaan työntekijöiden kanssa. Yli 200 hengen turvajoukko hääti Triumphin entiset työntekijät tehtaan alueelta väkivaltaisin keinoin ja tuhosi heidän leiripaikkansa 4. toukokuuta 2010.

Osoita tukesi työntekijöille allekirjoittamalla kansainvälisen Clean Clothes -kampanjan vetoomus!

 

Vetoa vaateteollisuuden työolojen parantamiseksi!


Vaatteiden matka puuvillapelloilta vaatekauppoihin on pitkä ja mutkikas. Kovimman hinnan vaatteista maksavat tänä päivänä vaatteiden tekijät: ylipitkät työpäivät, nälkäpalkat ja hengenvaaralliset työolot ovat vaateteollisuudessa arkipäivää. Lähetä vetoomuskortti lempivaatteittesi valmistajalle ja vaikuta!


Nyt voit lähettää Puhtaat vaatteet -vetoomuskortteja valitsemillesi vaatealan yrityksille. Riittää, että valitset Facebook-sovelluksessa yrityksen, johon haluat vedota. Oikea pahvinen postikortti omalla viestilläsi lähtee yrityksen yhteiskuntavastaavalle.

Vetoomuskortilla ilmaiset huolesi huonoista työoloista, liian alhaisista palkoista ja ihmisoikeusrikkomuksista. Samalla kannustat yrityksiä avoimempaan ja läpinäkyvämpään toimintaan ja kerrot asiakkaiden arvostavan sitä, että vaatteet ovat valmistettu turvallisissa, ihmisarvoisissa oloissa ja työntekijöiden oikeuksia kunnioittaen.

Kortissa on valmiina teksti, jossa tiedustellaan työntekijöiden palkoista ja järjestäytymisoikeudesta sekä tuotantoketjun läpinäkyvyydestä. Korttiin voi lisätä myös omat terveisensä.

Vetoomuskorttiin pääset Facebook-sivuilla. Linkki toimii, kun olet valmiiksi kirjautuneena Facebookiin. Kortin lähettäminen on helppoa ja ilmaista. Kirjoitat valitsemasi yrityksen tiedot vastaanottajakenttiin. Lisäät kortin viestikenttään sähköpostiosoitteesi yrityksen yhteydenottoa varten sekä mahdollisen oman viestisi. Kun kortti on valmis, klikkaa lähetä painiketta. Postimaksu on maksettu puolestasi. Oikea kortti kolahtaa yrityksen postiluukusta viikon kuluessa.

Korttien lähettäminen vaatii, että olet kirjautuneena Facebookiin. Lisäohjeita löydät täältä. Jaossa on myös perinteisiä postikortteja. Niitä voi tilata Eetin toimistolta: lotta(at)eetti.fi

A Wage to Live on –vetoomus vaatii elämiseen riittävää palkka bangladeshilaisille tekstiilitehdastyöntekijöille

 

Vaateteollisuus on yksi Bangladeshin talouden tärkeimmistä aloista ja se työllistää yli 3 miljoonaa ihmistä. Vaatetehtaiden työntekijät työskentelevät 10-12 tuntia päivässä, 6 päivää viikossa, mutta eivät siltikään saa elämiseen riittävää palkkaa. Useat pohjoismaiset järjestöt ovat aloittaneet yhteisen vetoomuskampanjan elämiseen riittävän palkan puolesta.
 

Osoita sinäkin tukesi bangladeshilaisille vaateompelijoille allekirjoittamalla vetoomus!
 

Vetoomuskampanja pohjautuu jo Puhtaat vaatteet -sivullakin esillä olleeseen Finnwatchin ja Swedwatchin yhteistyössä tuottamaan Menetetty vallankumous -raporttiin. Allekirjoitukset luovutetaan Bangladeshin hallituksen edustajille sekä vaatefirmojen edustajille marraskuussa 2012. Vaatefirmat, joille vetoomus luovutetaan ovat seuraavat: Brothers and Sisters, Dressman, GAP, Gina Tricot, H&M, Ikea, JC, KappAhl, Levi's, Lindex, Marks&Spencer, MQ, Nike, Tesco, Walmart ja Åhlens.

Kampanjan Facebook-sivu löytyy täältä, ja sinne päivitetään ajankohtaista tietoa kampanjan etenemisestä.

Puhtaat vaatteet -verkoston Eetti ry on kesän aikana kerännyt vetoomukseen yli 200 nimeä. Yhteensä vetoomuksessa on jo yli 5000 allekirjoitusta. Kampanjassa on mukana Suomesta Eetti ry, Finnwatch sekä SASK ja Ruotsista Peace&Love Foundation, Ruotsin kirkko sekä Fair Trade Center.

Tappajafarkkujen taustaa
 

Farkkuja hiekkapuhalletaan, jotta vaate näyttäisi haalistuneelta, kuluneelta tai valkaistulta. Hiekkapuhallus eroaa muista viimeistelytavoista, kuten kivipesusta siten, että sillä saadaan hankausvaikutus vain tiettyihin kohtiin vaatetta. Kuluneennäköiset farkut ovat kannattavaa liiketoimintaa – vähittäiskaupassa hiekkapuhalletuista farkuista saa huomattavasti paremman hinnan kuin tavallisista farkuista.

 
Tappava trendi
 

Trendin todelliset kustannukset ovat kuitenkin piilossa: hiekkapuhallustyöntekijät sairastuvat akuuttiin kivipölykeuhkosairauteen* niissä maissa, joissa suurin osa vaatteistamme valmistetaan, kuten Bangladeshissa, Kiinassa, Meksikossa ja Egyptissä. Yksin Turkissa rekisteröitiin 46:n hiekkapuhaltajina työskennelleen ihmisen menehtyneen kivipölykeuhkoon ennen kuin valtio kielsi hiekkapuhalluksen maaliskuussa 2009. Järjestöjen mukaan todellinen luku saattaa olla paljon rekisteröityä suurempi.
 

Turvallista menetelmää ei voi taata


Koska farkkujen hiekkapuhallusta tehdään yleisimmin pienissä ja tuntemattomissa alihankintaverstaissa, työsuojeluvalvonnan ulkopuolella, suuretkaan farkkutuottajat eivät pysty varmuudella takaamaan, millaisella tekniikalla ja millaisin suojavarustein heidän farkkujensa viimeistelytyö on lopulta tehty. Tämän vuoksi moni tunnettu merkkiyhtiö on luopunut terveydelle haitallisen työmenetelmän käytöstä poistamalla hiekkapuhalletut tuotteet mallistoistaan kokonaan. Esimerkiksi farkkuvalmistajat Levi-Strauss, Benetton ja Pepe Jeans sekä muotijätti Hennes&Mauritz ovat äskettäin ilmoittaneet lopettavansa hiekkapuhallettujen farkkujen myynnin, mikä antaa ymmärtää, ettei alan omavalvonnalla pystytä takaamaan hiekkapuhaltajien työturvallisuutta.

 
Hiekkapuhallus historiaan

 

Puhtaat vaatteet -kampanja yhteistyökumppaneineen pyytää niitä merkkiyhtiöitä, jotka yhä valmistavat hiekkapuhallettuja farkkuja, aloittamaan välittömästi tuotannon vaiheittaisen lopettamisen. Lisäksi kampanja vetoaa kuluttajiin kannustaen näitä kertomaan brändeille, ettei tappajafarkkuja haluta ostaa. Hiekkapuhalluksen yhä sallivia hallituksia kampanja kehottaa kieltämään työmenetelmän hengenvaarallisena sekä harkitsemaan hiekkapuhallettujen tuotteiden maahantuontikieltoa.

 


*) Kun farkkuja hiekkapuhalletaan, hiuksenhienoa kivipölyä leijailee hengitysilmassa. Kivipöly on peräisin hiekasta, jolla muokattavaa farkkukangasta tykitetään paineilman avulla. Kivipölyn saastuttama hengitysilma on tuhoisaa ihmiselle sillä se tukkii keuhkotiehyitä aiheuttaen niissä tulehduksia ja arpeutumia. Jos altistuminen jatkuu pitkään, työläinen sairastuu kivipölykeuhkosairauteen eli silikoosiin ja seurauksena on ennenaikainen kuolema. Tautiin ei ole keksitty parannuskeinoa. 



Lisätietoa:

- Farkkujen hiekapuhallus on tappava trendi -video kertoo karua tarinaa turkkilaisten hiekkapuhaltahien taistelusta tappajafarkkuja vastaan.

 

- Tutustu Finnwatchin 7.12.2011 julkistettuun raporttiin Suomessa myytävien farkkujen hiekkapuhalluksesta: Hengenvaarallinen muotioikku – Suomessa myytävien farkkujen hiekkapuhallus

- Puhtaat vaatteet -kampanja lähetti yrityksille joulukorttien sijaan farkkukortteja 20.12.2011

 

- Farkkujen hiekkapuhaltaja altistuu isolle riskille. Juhani Artto, Työmaana maailma 2/2010. 
- Entsyymipesuja enenevässä määrin. Tanja Seppänen, Työmaana maailma 2/2010.
- Myyjät kaipaavat lisää tietoa. Josetta Nousjoki, Työmaana maailma 2/2010.
 

 

 

 

Farkkumerkkien "hyvät, pahat ja rumat"


Viime kuukausien aktiivisen kampanjoinnin seurauksena moni tunnettu merkkiyhtiö
on tunnustanut hiekkapuhalluksen vaarat ja luopunut terveydelle haitallisen työmenetelmän käytöstä poistamalla hiekkapuhalletut tuotteet mallistoistaan. Tappavan trendin aallonharjalla ratsastaa yhä silti usea kansainvälinen brändi. 

Esimerkiksi luksusmerkki Dolce & Gabbana on kieltäytynyt yhteistyöstä hiekkapuhalluskieltoa ajavan kansainvälisen Clean Clothes -kampanjaverkoston kanssa. Myöskään merkkejä Lee ja Wrangler valmistava VF Corporation ei ole julkisesti sitoutunut hiekkapuhalluskieltoon.

Niin ikään suosikkimerkki Dieseliltä vaaditaan toimenpiteitä hengenvaarallisen muotivillityksen lopettamiseksi.

Tappavan työmenetelmän käytöstä ovat puolestaan luopuneet muun muassa farkkuvalmistajat Levi's, Versace, Benetton, Pepe Jeans, Replay sekä skandinaavinen muotijätti H&M

 

 

Brändit, jotka ovat sitoutuneet kansainväliseen hiekkapuhalluskieltoon:
 

Armani
Benetton
Bestseller
(Jack&Jones, Mama-Licious, Name it, Object, Collectors Item, Only, Outfitters Nation, Pieces, Selected, Vero Moda)
Burberry
C&A
Carrera Jeans
Charles Vögele
Esprit
Gucci
H&M
Levi-Strauss & Co.
(Levi's, Dockers, Signature, Denizen)
Mango
Metro
New Look

New Yorker
Pepe Jeans
Replay

Versace
 

Brändit, jotka eivät oman ilmoituksensa mukaan käsittele farkkuja hengenvaarallisella hiekkapuhallusmenetelmällä, mutteivät ole silti sitoutuneet kansainväliseen kieltoon:


Adolfo Dominquez
Holy Fashion Group (Strellson, Joop!, Tommy Hilfiger, Tailored, Windsor)
IC Companies (Peak Performance, Tiger of Sweden, InWear, Jackpot, Cottonfield, Matinique, Part Two, By Malene Birger, Saint Tropez, Soaked in Luxury, Designers Remix, COMPANYS, Picturebank)
Prada
Roberto Cavalli
Street One
VF Corporation (Lee, Wrangler)
 

Brändit, jotka oman ilmoituksensa mukaan suunnittelevat luopumista menetelmän käytöstä, mutteivät ole sitoutuneet kansainväliseen kieltoon:

 

Diesel
Inditex
(Zara, Bershka, Massimo Dutti, Pull & Bear)
Orsay
Primark
S.Oliver

 

Brändit, jotka eivät halua julkisesti sitoutua hiekkapuhalluksen lopettamiseen tai ovat kieltäytyneet kertomasta työmenetelmistään ja/tai käytännöistään hiekkapuhalluksen suhteen.


Dolce & Gabbana


 

Merkkiyhtyölistaus päivitetty 25.10.2011

 


Lisätietoa:

 

Finnwatchin 7.12.2011 julkistettu raportti Suomessa myytävien farkkujen hiekkapuhalluksesta: Hengenvaarallinen muotioikku – Suomessa myytävien farkkujen hiekkapuhallus

 

Puhtaat vaatteet -kampanja lähetti yrityksille joulukorttien sijaan farkkukortteja 20.12.2011


Tappajafarkut alas Dolce & Gabbana! 18.8.2011
Versace lopettaa tappajafarkkujen valmistamisen 21.7.2011


Lue lisää farkkujen hiekkapuhalluksesta
Fashion Victims - A Report On Sandblasted Denim

 

  

Reilut kansanedustajat puolueittain

Juho Eerola T (ps)
Pauli Kiuru (kok)
Ari Torniainen (kesk)
Aila Paloniemi (kesk)
Anne Kalmari (kesk)
Ilkka Kantola (sdp)
Tytti Tuppurainen (sdp)
Pia Viitanen (sdp)
Tuula Peltonen (sdp)
Silvia Modig (vas)
Anna Kontula (vas)
Johanna Karimäki (vihr)
Oras Tynkkynen (vihr)

Eettisen kaupan puolesta ry:n,
Reilun kaupan edistämisyhdistyksen

ja Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepan globbariverkoston yhteinen Reilu ehdokas -kampanja muistutti eduskuntavaali-ehdokkaita vaalien alla siitä, kuinka he
voivat valituksi tultuaan edistää eettisiä julkisia hankintoja ja selkeämpää yritysvastuulainsäädäntöä Suomeen.

Järjestöt vaativat eettisyyttä
muun muassa valtion, kuntien ja seurakuntien julkisin varoin ostamien elintarvikkeiden, työvaatteiden ja elektroniikan tuotantoon.
 

Lue lisää:

Verorahoilla ostettuja työvaatteita
tehdään yhä nälkäpalkoilla


Halvimman markkinat - Julkisten
työvaatehankintojen ja -valmistuksen
eettisyys


Hanki IT reilusti

Eettiset periaatteet julkisissa
hankinnoissa - tapaus Reilu kauppa